Marketing onderzoek Bullshit barometer

Alles wat op internet staat is waar!

27 juni 2017

Ja soms lijkt het erop dat we echt alles wat we op internet lezen voor waar aannemen. Zeker wanneer dezelfde tekst op meerdere website gepresenteerd wordt. Dan moet het toch wel echt zo zijn.

Bullshit! U en ik weten wel degelijk dat er vandaag de dag enorm veel onwaarheden op internet gepost worden, puur en alleen om het "eigenbelang" van de poster.

Clickbait is zo'n mooi voorbeeld. Zogenaamde nieuwsberichten die zo opzienbarend of juist schrikbarend zijn dat je er wel op moet clicken om meer te weten te komen. En dan hebben ze je, nou niet jou maar de adverteerder, jij clickt en zij verdienen een tiende van een cent of iets dergelijks. Maar ja met 100 duizend clicks per dag heb je toch een leuke verdienste en dat met het posten van Bullshit!

Bullshit research, nog zo'n mooie creatie van de waarheid door het internet. Allerlei vormen van zogenaamd uitgevoerd onderzoek. We posten de resultaten zonder enige vorm van referentie kader waarin het onderzoek is uitgevoerd, maar de uitkomsten daar is het ons om te doen dus die gebruiken we. En aangezien er velen met ons zijn die dezelfde uitkomsten posten met min of meer dezelfde boodschap, zal het wel waar zijn toch?

Een sprekend voorbeeld welke ik in de dagelijkse praktijk veel tegenkom heeft betrekking op social selling. De social sellers onder ons overspoelen ons met de volgende statistieken: 90% van de beslissers geeft aan niet te reageren op cold calling. Een zoektocht door het machtige net leert mij dat dit al ergens 2013 gepost werd, toen stond er ook nog bij dat ze ook niet reageren op e-mail benadering! Deze statistiek is keer op keer door iedereen overgenomen alsof zij zelf het onderzoek hebben uitgevoerd, of in ieder geval een onderzoek door IDC waardoor het wel waar moet zijn. Maar IDC heeft het onderzoek niet uitgevoerd, nee zij vertellen in een artikel over een onderzoek wat uitgevoerd is door Harvard business insider. Harvard business insider heeft niets met de welbekende universiteit van doen, nee dit is een Blog met "nieuws" van iemand. Het originele onderzoek was uitgevoerd door een wellnesscentrum u weet wel een Spa&Sauna. Die hadden een conversie van minder dan 1% en dat hebben ze uitgezocht. Interessant, niet? Hoe een onderzoek uit 2013 en met name de resultaten daarvan door de tijd heen veranderd. Hoe dit door iedereen die er zin in heeft gebruikt, en gemanipuleerd wordt om het eigen belang te prediken.

Ik wens u veel waarheidsvinding!

Pieter van Wijk

Business Development Manager

Delen

+31 (0)6 13 33 33 64

pieter.vanwijk@i4sales.nl

i4Sales