Cold calling is dood, leve cold calling!

Leusden, 8 augustus 2019

Hoe vaak hoor je tegenwoordig niet dat koude acquisitie (lees: cold calling) een achterhaalde manier van leadgeneratie is? Voor omzet vergroting stond vroeger telefonische acquisitie hoog in het vaandel bij menig sales en/of marketingmanager, heden ten dage wordt er liever ingezet op moderne en innovatieve zaken. Marketing Automation, Digital Marketing en Social Selling zijn termen welke je dagelijks hoort, maar hoe vernieuwend zijn deze vormen van leadgeneratie eigenlijk ten opzichte van, pak ‘m beet, 20 jaar geleden? In die tijd kwamen we namelijk ook op zeker moment in gesprek met potentiele klanten via verschillende kanalen, zoals beurzen, vakbladen, commercials, folders en flyers etc. Zijn al die ‘nieuwe’ vormen niet gewoon een zaak van oude wijn in nieuwe zakken…? Natuurlijk moet je als organisatie met je tijd meegaan met de ontwikkelingen die voorhanden zijn, om op het juiste moment met een mogelijke klant in contact te treden. Maar waar u bezig bent met online zichtbaarheid, is uw concurrentie dat veelal ook. Zeker in de zeer competitieve en innovatieve ICT-wereld! Hoe kreeg u destijds, en hoe krijgt u nu, inzichtelijk wanneer een prospect in de markt is voor een bepaald product of oplossing? En hoe kunt u nu achterhalen wat daadwerkelijk de behoefte is bij een prospect?

Juist, door persoonlijk contact!

Veel klanten van i4Sales zijn bezig met verschillende vormen van eerdergenoemde ‘nieuwe’ marketingactiviteiten. Echter, zien zij ook het belang van cold calling in, zeker als dit op een structurele manier gebeurt, waarbij je een hoge Return of Insights hebt (In mijn blog ‘Managen van verwachtingen’ van 29 maart heb ik het concept van Return of Insights uit de doeken gedaan). Juist in deze tijd waarin veel, lees alles, online gebeurt is het zo belangrijk het persoonlijk contact niet te vergeten. Dit is belangrijk voor je bestaande relaties maar zeker zo zinvol voor de nieuwe relaties. Sparren over mogelijke oplossingen en oprechte interesse en aandacht is wat iedereen wil. Ik pleit dan ook voor een mix van verschillende leadbronnen, een mix van oud en nieuw, traditioneel en innovatief, om grip te krijgen op vergroting van uw omzet. Een slimme en moderne sales of marketingmanager maakt gebruik van al deze mogelijkheden, en begrijpt dat er op enig moment dus ook telefonisch contact opgenomen moet worden. Met andere woorden, cold calling is dood, lang leve cold calling!

Danny Leysma

Directeur i4Sales