Delen

2017-2018

Hoe ga je de doelstellingen in 2018 realiseren?

06 oktober 2017

Het laatste kwartaal 2017 is begonnen. Over het algemeen een kwartaal waarin veel bedrijven alles op alles zetten om de jaardoelstellingen te realiseren. Begrijpelijk. We zien vaak dat er in die periode nauwelijks aandacht wordt besteed aan 2018. Wat gaan we volgend jaar doen? Hoe gaan we het volgend jaar doen? Is de weg die we tot op heden hebben bewandeld nog wel de juiste weg? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden wil je gericht te werk gaan.

Alle bedrijven zouden doelstellingen op papier moeten hebben, als onderdeel van hun businessplan. Deze doelstellingen beschrijven wat het bedrijf wil bereiken, in termen van marktaandeel, groei en winstgevendheid. Doelstellingen kunnen ook worden opgesteld voor interne metingen, zoals uitbreiding van personeel of het verhogen van werknemersbetrokkenheid. Doelen stellen heeft vele voordelen. De belangrijkste voordelen zijn: het geeft focus, het zorgt ervoor dat je gericht bezig bent en je niet laat leiden tot de waan van alle dag. Verder zorgt het voor meetbaarheid. Doelen dienen SMART te zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Dit stelt je in staat bij te sturen daar waar nodig.

Het realiseren van de doelstellingen is vaak een gecombineerde verantwoordelijkheid van Marketing en Sales. Wat wij vaak zien is dat de marketingafdeling bij ICT resellers onder bezet is. Herkent u dit? De tijd dat advertenties, persberichten, brochures, (klanten) events en beursdeelname de vaste componenten vormden, ligt inmiddels ver achter ons. Internet en sociale netwerken hebben de manier waarop mensen informatie zoeken en tot zich nemen ingrijpend veranderd. Ook in het ICT-channel.

Hoe zorg ik er als reseller voor dat (potentiële) klanten mij weten te vinden op het moment dat ze mij nodig hebben? Hoe vindt de reseller de juiste vendor en/of distributeur en visa versa? Dit soort vragen bereiken i4Sales regelmatig. Er is geen standaard antwoord op te geven. (Potentiële) klanten hebben meer te kiezen dan ooit. Het gaat er om dat je de juiste mix van een geïntegreerde marktbenadering, zowel telemarketing, on-line als off-line, weet in te zetten. Dit verzin je niet even op een regenachtige namiddag. Dit vereist een concreet plan van aanpak.

I4Sales hanteert als indeling voor een concreet plan van aanpak

  • Hoofdstuk 1. Vaststellen uitgangsposities. (Bepalen, formuleren, valideren van doelstellingen en ambities, marktverkenning)
  • Hoofdstuk 2. Bepalen doelgroep(en) (Installed Base. of New Business)
  • Hoofdstuk 3. Proposities
  • Hoofdstuk 4. Marktbewerking  (Cross & Upsell matrix t.b.v. installed base ▪ New Business. Met welke proposities new business? Thema’s)
  •  Hoofdstuk 5. Vendor marketing mogelijkheden en voorwaarden
  •  Hoofdstuk 6. Marketingactiviteiten kalender 2018 (Online, Offline, Telemarketing)
  •  Hoofdstuk 7. Marketing begroting 2018 (Marketing begroting, Marketing ROI, # MQL’s, #SQL’s)

Heeft u ook onvoldoende resources op de marketingafdeling en wilt u toch goed voorbereid 2018 ingaan neem dan gerust contact op met i4Sales. Of wilt u dat we een second opinion op uw bestaande plan uitvoeren? I4Sales is hèt bureau dat bedrijven helpt bij het opstellen en uitvoeren van een concreet marketingplan. Immers het optimaal inzetten van een concreet marketing plan leidt tot een beter resultaat.

+31 (0)6 13 33 33 64

pieter.vanwijk@i4sales.nl

i4Sales